Od Zlatibora do Tornika za 20 minuta - nova gondola kreće od septembra, kapacitet 600 putnika na sat
Najviše dva meseca deli Zlatiborce od ostvarenja višedecenijskog sna – puštanja u rad gondole koja će devet kilometara dugom trasom povezati centar turističkog naselja sa kompleksom Tornik.
Krajem avgusta ili početkom septembra, očekuju na Zlatiboru, najduža panoramska gondola na svetu primiće prve putnike i postati najveći turistički adut najposećenije srpske planine. Do tada potrebno je obaviti još neke poslove, a po rečima Bojane Božanić, direktorke JP "Gold gondola Zlatibor", do sada je završeno 95 odsto planiranog.
Polovinom juna krenulo se sa radovima na uplitanju i postavljanju sajle od međustanice kraj jezera Ribnica ka početnoj stanici na Zlatiboru. Taj posao, koji nagledaju predstavnici francuske firme "Pomagalski", od koje je kupljena oprema za gondolu, biće završen ove sedmice, a od 20. jula kreće testiranje.
- Na tom poslu zajedno će raditi i izvođači radova i Francuzi. Testiraće se najpre svi funkcionalni delovi gondola pojedinačno, a zatim i ceo sistem. Početkom avgusta, da bi se isprobala nosivost gondole, okačićemo i nekoliko kabina. Krajem istog meseca ili početkom septembra gondola će zvanično biti puštena u rad - objašnjava za "Blic" Bojana Božanić.
Reč je o najdužoj gondoli na svetu, vrednoj 13 miliona evra. Sa početne stanice kod zlatiborske pijace, preko međustanice u Ribnici, putnici će do Tornika stizati za 20-25 minuta. Kapacitet gondole, koja će imati 55 kabina sa po 10 mesta i držače sa skije i bordove, biće 600 putnika na sat.
Žičaru će nositi 36 stubova, a brzina kretanja će biti šest metara u sekundi.
- Do 20. jula ceo objekat će biti povezan na struju. Paralelno sa testiranjem radiće se parterno uređenje i definisanje pristupnih staza na mestima za ulazak u kabine i izlazak iz njih na početnoj i krajnjoj stanici i međustanici. Zatim, pripremamo dokumentaciju za dobijanje upotrebne dozvole koju ćemo proslediti nadležnom ministarstvu. Uskoro i kreću poslovi na postavljanju kapija za evidenciju prolaza putnika na kapijama stanica. U najskorije vreme raspisaćemo tender za izbor firme koja će se, kako zakon nalaže, pružati usluge bezbednosti i evakuacije putnika u slučaju vremenskih nepogoda - kaže direktorka "Gold gondole Zlatibor".
Tornik, najviši vrh planine, turistički je afirmisan posle obnove u bombardovanju razorenog skijališta i otvaranja šestosede žičare, a ovaj kompleks nudi i niz drugih zimskih i letnjih sadražaja. Pod njim su selo Ribnica, kome će međustanica gondole dati razvojnu šansu, i Ribničko jezero koje će uskoro biti stavljeno u turističke svrhe. Razvoj ovog dela Zlatibora je put do zacrtanog cilja – milion turista i deset miliona noćenja godišnje, koji bi prema računicama čajetinskih opštinara trebalo da počne da se ostvaruje za desetak godina.
Čajetinci privode kraju gondolu od turističkog centra Zlatibora do Tornika, ali i nameravaju još jedan sličan projekat. Zapravo, namera im je da gondola dobije još jedan krak koji bi išao od međustanice u Ribnici do vrha Čigota.
- Imamo neke grube projekcije oko ovog kraka, koji bi bio dug 4,5 kilometara, ali zarad boljeg planiranja neophodo je da dođu stručnjaci iz Francuske čija reč je važna zbog konfiguracije terena. Da nije bilo korona virusa oni bi već odradili svoj posao na Zlatiboru, a ovako ostaje nam da čekamo - objašnjava Bojana Božanić.